Ahad, 18 November 2018

Perladangan Tumbuhan Secara Organik




Perladangan Tumbuhan Secara Organik
Kunci utama untuk penghasilan essential oil yang mempunyai kualiti teraputik bermula dari penanaman yang betul di ladang.

1️⃣ tumbuhan perlu ditanam di ladang yang tidak dicemari oleh baja dan racun kimia keras. Ia perlu ditanam jauh dari loji nuklear, kilang, lebuhraya serta kawasan berpenduduk padat, jika boleh.

2️⃣ Tanahnya perlu dipupuk dengan enzim, mineral dan bahan organik sahaja. Kandungan mineral pada fanah menentukan perkembangan yang baik kepada tumbuhan dan memberikan hasil essential oil yang lebih berkualiti.

3️⃣ Tanah dan tanaman perlu diairkan dengan baik oleh sumber air yang bagus seperti air dari gunung kerana ketulenan dan lebih tinggi kandungan mineral.

4️⃣ Jenis tanaman berbeza menghasilkan kualiti essential oil berbeza. Hanya tanam menggunakan benih yang terbaik dan berkualiti. Biasanya ia dipilih dari kumpulan tanaman musim sebelumnya.

5️⃣ Waktu untuk menuai memberi kesan penting dan berimpak tinggi kepada penghasilan essential oil. Contohnya, German Chamomile dituai pada waktu pagi akan menghasilkan lebih banyak azulene (kompaun anti-inflammatori yang kuat) berbanding chamomile yang dituai pada waktu petang.

6️⃣ Faktor lain yang diambilkira adalah kuantiti embun pada daun, peratusan tumbuhan yang sedang mekar berkembang dan keadaan cuaca sepanjang 2 minggu sebelum penuaian.

7️⃣ Untuk mengelakkan tumbuhan dari kering sebelum disuling, lokasi kilang penyulingan perlulah hampir dengan ladang.

Pergerakan penghantaran yang jauh dan mengambil masa yang lama meningkatkan risiko pendedahan kepada pencemaran, habuk, kulat dan sisa petrokimia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan